U bezoekt onze site met een verouderde browser. Dit kan ervoor zorgen dat de website niet optimaal werkt. Bezoek daarom onze site met een andere browser
De waarde van normen

Wat doet NEN?

Goede afspraken over producten, werkwijzen en diensten zijn belangrijk. Is veiligheid in het geding dan zijn ze zelfs van levensbelang. Denk maar eens aan veiligheid van speelgoed, brandveiligheid, duurzame energie of cyber security. Afspraken waar verschillende partijen het gezamenlijk over eens zijn, ofwel breed gedragen afspraken, maken internationale handel, innovatie, veiligheid, efficiëntie én duurzaamheid mogelijk.

Bij NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut, verbinden we belanghebbenden en zorgen we ervoor dat zij komen tot afspraken. Die worden vastgelegd in normen en richtlijnen. Dit doen ze in nationale en/of internationale normcommissies.

We ondersteunen ook de toepassing en het gebruik van normen in de praktijk door middel van trainingen en bijvoorbeeld praktijkgidsen. In alle sectoren kom je normen tegen, we beheren er ruim 34.000. Dit zijn zowel Nederlandse, Europese als internationale normen.

Uitgelicht nieuws

Normen: een losse norm of een abonnement op NEN Connect

Als bedrijf is het een continu proces om de veranderingen in uw markt bij te houden. Door het toepassen van normen kunt u aantonen dat uw product of dienst aan de afspraken voldoet wat betreft kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Via onze normshop is het mogelijk om een losse norm aan te schaffen. Het is ook mogelijk om een abonnement te nemen op NEN Connect. Afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers, aantal normen, aantal kantoorlocaties en meer, geeft NEN Connect een voordeel en helpt u om slimmer te werken met normen.

Een groot aantal NEN-normen is voor iedereen vrij beschikbaar via NEN Connect. Dit wil zeggen dat deze normen, online, op webpagina's zijn te raadplegen.

Wij zoeken collega's

Normen zijn overal. In ieders dagelijks leven. Wil jij ook bijdragen aan veiligheid, duurzaamheid, efficiëntie en vernieuwing in het dagelijks leven van iedereen? Zowel in Nederland als daarbuiten? Kom dan werken bij NEN!

Evenementen

Trainingen

Investeer in jezelf en blijf groeien. Leer normen begrijpen en toepassen.

NEN toont de kracht van verbinding met de Normalisatieagenda

Actuele thema's

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, is samenwerking noodzakelijk. Daarom lanceert NEN voor en met stakeholders uit verschillende sectoren, de Normalisatieagenda.

De BV Nederland wil vooruit. Dit kan alleen als we onderling goede afspraken maken en bereid zijn kennis en kunde te delen om zo het gemeenschappelijk belang te dienen. Normen zijn de sleutel tot internationale handel, veiligheid, betrouwbaarheid, efficiency, gezondheid en welzijn.

NEN wil met de Normalisatieagenda alle stakeholders rondom de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken aan tafel krijgen. Met een helder en ambitieus doel: consensus bereiken en forse stappen vooruitzetten. In de komende maanden wordt de Normalisatieagenda verder uitgewerkt.

Hoofdthema's Normalisatieagenda: Digitale Transformatie, Klimaat & Duurzaamheid, Leef- & Werkomgeving, Mobiliteit en Sleuteltechnologieën (met een uitwerking van geïntegreerde fotonica).
Bekijk de normalisatieagenda per thema
Meepraten over normen in uw vakgebied?

Bekijk de normcommissies en onderwerpen in uw vakgebied.

We brengen partijen samen om tot oplossingen te komen
We zijn een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk
We dragen bij aan vooruitgang in alle markten en sectoren